السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

..designing your dreams..

Thursday, August 23, 2007

5 Kesalahan Dalam Berdoa..

Manusia....
Sangat memerlukan sandaran yang dapat memberikan kekuatan kepada dirinya pada saat dia lemah. Ketika segala kekuatan di luar dirinya tidak mampu lagi menunjang dirinya dan ketika semua jalan keluar terasa tertutup baginya.
Pada saat seperti itu tiada jalan bagi manusia untuk mententeramkan diri, menenangkan hati, dan menjernihkan fikirannya selain hanya mengadu nasib dan keadaannya kepada Yang maha Mutlak mengatur dan menentukan jalan hidupnya. Dan jalan untuk mendekatkan diri kepada Yang Maha Mutlak ini adalah dengan meminta, memohon dan berdoa.
Walaubagaimanapun, permintaan dan doa kita kepada Allah seringkali tidak berfungsi sebagaimana seharusnya, padahal kita merasakan telah melakukannya di banyak waktu dan kesempatan.
Mungkin....
Penyebabnya kerana kita melakukan banyak kesalahan ketika meminta. Diantara 5 kesalahan dalam kita berdoa dan meminta kepada Allah Taala adalah....
1) Tidak sabar menunggu jawapan

2) Tidak bersungguh-sungguh

3) Cepat bosan dan merasa cukup dengan apa yang telah dilakukan

4) Meminta ketika sedang perlu sahaja

5) Pesimis dan berburuk sangka


Rasulullah SAW mengajar kita berdoa dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim :
" Ya Allah, berilah kami hidayah, ketakwaan, kesucian dan kekayaan "
Allah menyuruh kita meminta kepadaNya. Dia pasti akan memberi.. Kita hanya perlu memahami apa yang seharusnya kita minta, dan mengajukannya kepada Allah dengan cara yang benar.
- Tarbawi. Edisi 157 Th. 8

No comments:

Armsleeves

Armsleeves
Code : AA1 (RM 15.00)

Code : AA2 (RM 15.00)