السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

..designing your dreams..

Wednesday, September 5, 2007

Dah bersedia nak sambut Ramadhan?




أهلا وسهلا يا رمضان



Dalam menyambut Ramadhan, Rasulullah SAW telah mempersiapkan diri baginda sejak bulan Sya'aban. Baginda menyambut Ramadhan dengan pelbagai persiapan; persiapan dari sudut fizikal dan mental.

Rasulullah SAW... bagindalah figur terindah dan terbaik dalam sejarah penciptaan manusia. Mengapa tidak kita contohi insan yang terbaik ini dalam setiap tindak-tanduk kita..?

Dari sudut persediaan fizikal

1. Rasulullah SAW mempersiapkan dirinya dengan memperbanyakkan berpuasa sunat. Sebahagian ulama' berpendapat bahawa berpuasa di bulan Sya'aban itu ibarat latihan untuk menghadapi puasa wajib di bulan Ramadhan. Hal ini agar seseorang itu tidak merasa terbeban dengan puasa Ramadhannya kerana telah terbiasa dengan ibadah ini di bulan sebelumnya.

Diriwayatkan daripada Aisyah ra : beliau berkata, Rasulullah SAW berpuasa sehingga kami mengira baginda tidak berbuka, dan baginda berbuka sehingga kami mengira baginda tidak berpuasa. Kami tidak melihat Rasulullah SAW menyempurnakan puasanya sebulan penuh selain Ramadhan. Dan kami tidak melihat baginda berpuasa lebih banyak selain bulan Sya'aban."

(HR Imam Bukhari)


2. Rasulullah SAW juga mempersiapkan dirinya dengan bacaan al-Qur'an. Membaca al-Qura'an di bulan Sya'aban akan menghilangkan karat-karat dosa beberapa bulan sebelumnya sehingga hatinya kembali bersedia menerima petunjuk dan cahaya al-Qur'an di bulan Ramadhan.



Allah berfirman:




Sesungguhnya orang2 yang beriman itu adalah mereka yang jika disebut nama Allah, gementarlah hati mereka; dan jika dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, bertambahlah keimanan mereka keranya dan kepada Rabb-lah mereka bertawakkal.



(al-Anfal : 2)

Dari sudut persediaan mental

1. Rasulullah SAW sering menyebut-nyebut kelebihan Ramadhan dengan segala amalan yang dituntut untuk melaksanakannya sejak Rajab dan Sya'aban.



Rasulullah SAW bersabda di akhir Sya'aban :


"Wahai manusia, bulan yang agung telah menaungi kalian. Bulan penuh berkah yang di dalamnya ada satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Allah menjadikan puasa di siang harinya sebagai amalan wajib dan menetapkan qiamullailnya (solat tarawikh) sebagai sunnah. Barangsiapa yang bertaqarrub kepadaNya dengan suatau kebaikan (amalan wajib), ia bagaikan melakukan 70 kali amalan wajib di bulan lainnya. Bulan itu adalah bulan kesabaran dan pahala sabar adalah syurga. Ia adalah bulan berderma, bulan yang di dalamnya rezki mukmin ditambah. Barangsiapa memberi makanan berbuka kepada orang berpuasa, maka hal itu akan menjadi pengampunan bagi dosa-dosanya, menjadi pembebasnya dari api neraka, dan akan mendapat pahala seperti pahala orang yang berpuasa tadi tanpa dikurangi sedikit pun....



(HR Imam Ibn Khuzaimah)



2. Apabila masuknya bulan Rajab, Rasulullah SAW sering memperbanyakkan doa.


Doa baginda :


"Ya Allah, Berkahilah kami di bulan Rajab dan Sya'aban dan berkahilah kami di bulan Ramadhan."



(HR Imam Ahmad)


Marilah sama-sama kita berlumba mengejar kebaikan..






No comments:

Armsleeves

Armsleeves
Code : AA1 (RM 15.00)

Code : AA2 (RM 15.00)