السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

..designing your dreams..

Sunday, September 23, 2007

Jika Kita Merindukan Syurga..



Saudaraku,


Marilah kita perkuatkan dan pertahankan semangat serta kesungguhan kita untuk memperbanyakkan amal di bulan Ramadhan ini. Bulan ini, adalah bulan dibukanya pintu-pintu syurga.


Seperti sabda Rasulullah SAW :


"Jika masuk bulan Ramadhan, dibukalah pintu-pintu langit",

dan dalam riwayat yang lain, "dibukalah pintu-pintu syurga".


Apakah kita menginginkan keindahan syurga yang disediakan Allah kepada hamba-hambaNya yang beruntung? Yang belum pernah terlihat oleh mata, terdengar oleh telinga dan terdetik dalam hati? Dapatkah kita membanyangkan tempat tinggal penghuni syurga yang dibangunkan oleh Allah dengan tanganNya sendiri berbentuk istana yang bahan bangunannya adalah batu bata emas dan perak sebening kaca? Buah-buahannya lebih lembut dari keju, lebih manis dari madu. Sungai-sungainya mengalirkan susu, madu, arak yang tidak memabukkan, air jernih yang tidak berubah rasanya. Keindahan wajah penghuninya bagaikan bulan di malam purnama, belum pernuh tersentuh oleh jin dan manusia, yang selalu tersenyum dan mengucapkan kalimat yang menyenangkan pasangan mereka. Makanan dan minumannya adalah hidangan istimewa yang tidak dapat dibayangkan kelazatannya. Tilam dan permaidaninya adalah tilam tebal dan sutera halus. Gelas dan piringnya diperbuat dari emas dan perak...


Sungguh...

sebuah janji yang tak pernah diingkari oleh Yang Maha Rahman. Apalagi jika Allah menyingkap tirainya. Subhanallah..dan terlihatlah wajahNya Yang Mulia sebagai nikmat teramat agung bagi hamba-hambaNya.


Saudaraku,


Bila kita termasuk dalam golongan orang yang menginginkan syurga, sesungguhnya tiada "pemburu Syurga" yang terlelap istirehat dan banyak tidur di bulan ini. Ketahuilah, bahwa Syurga saat ini telah tercipta dan ada sebagaimana disebutkan dalam al-Qur'anul karim..


"Dan sesungguhnya Muhammad telah melihat (Jibril dengan rupanya yang asli) dalam waktu yang lain. (Iaitu) di Sidratil Muntaha. Didekatnya ada Syurga tempat tinggal"

(An-Najm : 13 - 15)


Rasulullah SAW bersabda, di dalam Syurga terdapat 8 pintu. Diantaranya adalah pintu Ar-Rayyan yang diperuntukkan untuk orang yang berpuasa. Seorang wanita yang rajin solat 5 waktu dan berpuasa, lalu meninggal dunia ketika suaminya redha, maka dia akan dipersilakan untuk masuk ke Syurga dari mana-mana pintu yang dia sukai. Pintu-pintu syurga akan sentiasa terbuka , orang yang solat akan masuk pintu solat, yang berjihad akan dipanggil dari pintu jihad, dan yang bersedekah akan masuk dari pintu sedekah (HR Bukhari Muslim).


Luas dan lebar pintu Syurga seperti jarak pengendara tercepat selama 3 hari, jarak antara satu pintu dengan pintu lainnya seperti Makkah dan Busyra (Muttafaqun 'Alaih)


Mudah-mudahan kita termasuk orang yang mengimani adanya Syurga dengan segala sifatnya, dan berupaya memburunya. Semoga kita termasuk orang yang menyedikitkan tidur untuk membayar maharnya.


Bulan ini... adalah kesempatan paling besar untuk masuk Syurga.


Saudaraku,


Solat adalah lebih baik dari tidurmu..

Bersusah payah di bulan ini adalah lebih baik dari bersantai-santai dan berangan-angan. Siapa yang menginginkan "dagangan" Allah, harus mengetahui bahawa dagangan Allah itu mahal nilainya.. Dan dagangan Allah itu adalah SYURGA.


Renungilah firmanNya dalam surah al-Insan : 13 - 21.


Dipetik dari buku "Kubisikkan Untukmu : Renungan Mutiara Hati di Bulan Suci" - Tarbawi Press


No comments:

Armsleeves

Armsleeves
Code : AA1 (RM 15.00)

Code : AA2 (RM 15.00)